Spelbolag med svensk licens ökar i omsättning

Den redan enorma marknaden för spel på nätet fortsätter att växa sig ännu större.

Detta visar den senaste rapporten från Spelinspektionen, som undersökt tillväxten av spelbolag med svensk licens under 2021.

Få är vi som har missat hur spelmarknaden expanderar för varje dag som går. Detta faller sig naturligt eftersom att mängden aktörer fortsätter att öka tillsammans med deras erbjudanden att locka över kunder med. Det kan röra sig om allt från en förmån som Bet365 bonuskode till gratissnurr och extra pengar att spela för vid en första insättning.

Omsättningen under 2021

Spelinspektionens senaste rapport om omsättningen för spelbolag svensk licens visar upp hisnande tal som fortsätter att slå genom taket. Under 2021 omsatte de sammanlagt 26 miljarder kronor, vilket utgör en ökning på hela fem procent från 2020.

Det kvartal med allra störst ökning förra året var det sista, där det skedde en ökad omsättning på sju miljarder kronor, vilket totalt innebär två procent. Att det var fjolårets sista kvartal som genererade allra mest i omsättning beror på att den svenska marknaden då hade så många som 95 bolag med aktiva licenser. Denna utveckling är förstås en indikator på att vi får ytterligare ökning under 2022.

Värt att nämna är att siffrorna i rapporten är preliminära och att en stor del av räknestycket bygger på uppgifter som Skatteverket delat med sig av.

Därför spelar allt fler på nätet

Att spelmarknaden växer i omsättning och att allt fler spelar på nätet har sin grund i flera olika faktorer. Inte minst handlar det om tillgängligheten, att det i dagens digitala klimat är enklare än någonsin förut att hålla uppe sitt spelande. I dag slipper spelare också en lång registreringsprocess – det räcker hela vägen med E-legitimation och appar som Swish och Trustly för att genomföra insättningar.

Andra faktorer som spelar in på den växande omsättningen är spelupplevelserna i sig, som hela tiden når högre nivåer. Förutom att själva tekniken utvecklas, med Virtual Reality-spel också bara runt hörnet, använder allt fler spelutvecklare sig av så kallad ”gamification”. På svenska heter det ”spelifiering” och går ut på att addera mer typiska spelelement. Det kan exempelvis röra sig om att den som spelar har sin egen karaktär som den kan samla poäng med, och att göra spelen mer berättelsedrivna så som vi märkt av att utvecklare gör inom TV-spelsbranschen.

Under våren 2023 förväntas vi ha en summering för det nuvarande årets utveckling vad gäller spelmarknadens omsättning. Vi vågar då räkna med ytterligare ökning för spelbolag med svensk licens.

Lämna ett svar